Definitie van de competentie leren
Nieuwe informatie in zich opnemen, dit verwerken en effectief toepassen. In staat om kennis op te doen door scholing en/of praktische ervaring.
Indicatoren van leren
- Leergierigheid: toont inspanning om nieuwe kennis op te doen. Is gemotiveerd om te groeien in kennis en ervaring.
- Theoretisch leervermogen: maakt zich met gemak nieuwe theoretische kennis eigen.
- Praktisch leervermogen: maakt zich met gemak nieuwe praktische kennis eigen. Leert al doende. Leert van gemaakte fouten. Maakt niet meerdere malen dezelfde fouten.
- Verantwoordelijkheid nemen: neemt verantwoordelijkheid voor gemaakte fouten. Reageert niet defensief op kritiek.
- Grenzen opzoeken: zoekt de grenzen van het eigen kunnen op om te groeien. Durft fouten te maken en kan daardoor groeien.
Ontwikkelbaarheid van de competentie leren
De competentie leren heeft te maken met openstaan voor het onbekende. Deze competentie is lastig te ontwikkelen (niveau III).
Ontwikkelbaarheid van leren in combinatie met het Octogram
Leren is makkelijker te ontwikkelen voor: pioniers en netwerkers. Pioniers zijn van nature nieuwsgierig, laten zich graag verrassen en vragen zich niet onmiddellijk af wat het nut is van nieuwe informatie. Zij zijn voortdurend op zoek naar nieuwe prikkels, geven het nieuwe graag een kans en experimenteren hier graag mee. Netwerkers leren graag van anderen door hun voorbeeld te volgen of zicht te begeven in netwerken waar zij voordeel uit kunnen halen.
Leren is moeilijker te ontwikkelen voor: verankeraars en analytici. Personen in het blauwe kwadrant staan minder open voor het onbekende. Zij hebben te veel de neiging om nieuwe informatie in te passen in wat zij al weten. Wat daar buiten valt, wijzen zij in eerste instantie af. Verankeraars in het bijzonder zoeken bevestiging van wat zij al weten.
Ontwikkelen van de competentie leren
Belemmerende overtuigingen bij het ontwikkelen van leren
- Als je vroeg thuis of op school te horen kreeg dat je niet kon leren.
- De overtuiging: “Wat je niet gemakkelijk leert, kun je beter laten vallen”.
- Angst om fouten te maken.
Helpende overtuigingen bij het ontwikkelen van leren
- Leren is te leren.
- Leren vraagt veel oefening.
- Je bent pas expert als je 10.000 uur hebt geoefend.
- De aanhouder wint.
- Van fouten maken leer je.
Tips voor ontwikkeling
Ontdek je leerstijl (test OTM) en focus je op leeractiviteiten en omgevingen die het beste bij je passen. Zoek een mentor of coach die je begeleidt in het leren leren.
De Competentie Indicator maakt inzichtelijk of de competentie leren makkelijke voor je (kandidaat) te ontwikkelen is.