Kwaliteitsgerichtheid

07/13/2012

Definitie van de competentie kwaliteitsgerichtheid

Hoge eisen stellen aan de kwaliteit van het eigen werk. Taken zorgvuldig en aandachtig uitvoeren om fouten te voorkomen.

Indicatoren van kwaliteitsgerichtheid

  • Hoge eisen: stelt hoge eisen aan de kwaliteit van het eigen werk. Is niet tevreden met doorsnee prestaties.
  • Geen concessies: doet geen concessies ten aanzien van de kwaliteit van het eigen werk, ook als de druk om dat te doen groot is.
  • Kwaliteit boven alles: geeft kwaliteit voorrang boven kwantiteit. Houdt te allen tijde de kwaliteit van het eigen werk hoog.
  • Zorgvuldigheid: is zorgvuldig in de uitwerking. Controleert eigen werk op fouten.
  • Aandacht voor details: heeft aandacht voor details die van belang zijn voor de kwaliteit van het eigen werk.

Ontwikkelbaarheid van de competentie kwaliteitsgerichtheid

De competentie kwaliteitsgerichtheid vraagt aandacht voor structuur, feiten, details en discipline. Het is een competentie die relatief gemakkelijk te ontwikkelen is (level III) vanwege de individuele en convergente aspecten.

Ontwikkelbaarheid van kwaliteitsgerichtheid in combinatie met het Octogram

Kwaliteitsgerichtheid is makkelijker te ontwikkelen voor: verankeraars, zij zijn van nature systeembouwers, zijn sterk gericht op structuur, feiten en details. Zij hebben veel discipline. Deze kenmerken maken dat zij de competentie kwaliteitsgerichtheid vrij makkelijk ontwikkelen.

Kwaliteitsgerichtheid is moeilijker te ontwikkelen voor: pioniers, netwerkers en teamspelers. Pioniers en netwerkers hebben vaak moeite met deze competentie doordat zij makkelijk concessies doen aan de kwaliteit met als doel anderen te beïnvloeden. De teamspeler zal eerder concessies doen ten aanzien van de kwaliteit om zich aan te passen aan anderen.

Ontwikkelen van de competentie kwaliteitsgerichtheid

Helpende overtuigingen bij het ontwikkelen van kwaliteitsgerichtheid

  • Kwaliteit boven kwantiteit
  • Bij kwaliteit weten anderen wat ze aan je hebben
  • Met kwaliteit heb je altijd het laatste woord
  • Je kunt je onderscheiden door kwaliteit
  • Met kwaliteit bouw je reputatie op en krijg je zaken voor elkaar
  • Vasthouden aan kwaliteit wekt vertrouwen

Belemmerende overtuigingen bij het ontwikkelen van kwaliteitsgerichtheid

  • Snelheid gaat boven kwaliteit
  • Prijs is belangrijker dan kwaliteit
  • Kwaliteit kost (te) veel
  • Kwaliteit is een achterhaalde waarde in de huidige wegwerpmaatschappij
  • De klant zit niet altijd op kwaliteit te wachten

Tips voor ontwikkeling

Druk van buitenaf in de vorm van procedures, regels en controle kunnen je dwingen om meer kwaliteitsgericht te worden. Het is dan ook aan de manager om medewerkers te laten weten waarom kwaliteit zo belangrijk is en het een strategisch verankerde waarde in de organisatie te maken.

  • Ben je meer resultaatgericht dan kwaliteitsgericht, kijk dan hoe de kwaliteit van je werk bij kan dragen aan het boeken van resultaten.
  • Vraag collega’s die meer kwaliteitsgericht zijn wat zij doen om de kwaliteit van hun werk te bewaken. Welke instrumenten gebruiken zij en wat zijn hun motieven om de kwaliteit hoog in het vaandel te hebben staan?
  • Durf ‘nee’ te zeggen als de kwaliteit in het geding is.
  • Realiseer je dat kwaliteit een lange termijn strategie is die loont. Neem de tijd om dingen te doen en aandacht te schenken aan kwaliteit.

Wil je weten of kwaliteitsgerichtheid voor jouw kandidaat makkelijk te ontwikkelen is. Gebruik dan de Competentie Indicator.

Leave a Comment

Previous post:

Next post: